Vilken roll Svenska Kyrkan skall ha i samhället.

Svenska Kyrkan skall fortsätta att, i ord och handling, predika evangelium. Det glada budskapet om att Jesus Kristus, Guds son, dött för vår skull och för våra synder, och att det därför aldrig "är kört" utan alltid finns fler möjligheter, för dig och mig, för var och en av oss.

Svenska Kyrkan skall ge utrymme för människor att reflektera  över de existentiella frågorna, söka svar och finna uttryck för sin tro.

Svenska Kyrkan skall också delta i samhällsdebatten, visa på alternativa föröhållnngsätt utifrån ett kristet perspektiv.  Det diakonala perspektivet är centralt - att vandra med människorna genom livet, för att tillsamman möta kriser och dela gläjdeämen - är ett viktigt uppdrag där kyrkan som enhet och i samverkan med övriga välfärdsaktörer i samhället kan hjälpas åt att passera vägskäl och hitta nya vägar att gå.

Mångfald, solidaritet och respekt för varandra och för vår natur, måste vara vägledande i allt vi som kyrka företar oss och forma vår verksamhet.

Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång